ایده های مسجد جوان محور

ایده های مسجد جوان محور

۰۵ خرداد ۱۴۰۴ 0
ایده های مسجد جوان محور:

 

‏۲۰‏ طرح نوآورانه برای جذب نسل جوان به مساجد ایران

مسجد در ایران می‌تواند از اینکه یک محل عبادت تنها باشد به مرکز فرهنگی، اجتماعی ‏و آموزشی تبدیل شود که جوانان در آن هویت پیدا کنند.

برای رسیدن به این هدف، باید برنامه‌های متنوع و خلاقانه طراحی کرد که از ‏جنبه‌های معنوی، فرهنگی، تفریحی، آموزشی و اجتماعی باشد. ‏

در ادامه، ۲۰ طرح جدید و قابل اجرا با بودجه و امکانات مساجد ایران ارائه می شود. هر ‏طرح خلاقانه و توضیح می دهد چگونه اجرا می شود و چه اثری در جذب جوانان خواهد ‏داشت.

 

‏1.‏         طرح حضور (باشگاه امتیازات مسجد) ‏: این طرح با ایجاد یک سیستم امتیازدهی جوانان ‏را به منظم در نماز جماعت و برنامه های مسجد می‌کند. برای هر حضور در نماز یا ‏فعالیت‌های مسجد (مثل اذان گفتن، کمک به برگزاری مراسم، قرائت قرآن)، امتیاز در ‏نظر گرفته می‌شود که با جمع آوری آن‌ها می‌توان از «بانک جوایز» مسجد هدیه گرفت. مثلا هر بار شرکت در نماز جماعت ۱۰ امتیاز و حضور در حلقه‌های آموزشی ۲۰ امتیاز ‏دارد همچنین عملکرد خوب در خانه و مدرسه (به ارزیابی والدین یا معلمان) امتیاز ویژه ‏دارداین سیستم رقابت سالمی ایجاد می‌کند و با انگیزه‌بخشی  و مداوم ، نوجوانان را به ‏مسجد پایبند نگاه می‌دارد.

‏2.‏         پیوند مسجد و مدرسه ‏ : در این طرح، مسجد با مدارس محله فعال می‌کند. امام ‏جماعت یا جوانان فعال مسجد به مدارس همجوار می‌زند، در مراسم صبحگاهی یا نماز ‏مدارس شرکت می‌کنند و دانش‌آموزان را به مسجد دعوت می‌کنند می‌ برنامه‌هایی ‏مانند  یا  برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان با محیط مسجد آشنا شوند. همچنین اهدای ‏جوایز به دانشآموزان ممتاز علمی و اخلاقی در مسجد صورت می‌گیرد تا حضور در ‏مسجد تقویت شود این ارتباط به آشنایی با نسل جوان با مسجد و شکستن حس ‏غریبگی آنها می‌شود.

‏3.‏         کانون هنری مسجد ‏ : مسجد می‌توان محفل پرورش ذوق هنری جوانان باشد. در قالب ‏این طرح، کارگاه های هنری متنوعی در مسجد برگزار می شود. از آموزش خوشنویسی ‏و نقاشی اسلامی گرفته شده تا کلاسهای تئاتر و سرود مذهبی. جوانان می‌توانند در ‏گروه‌های سرود یا نمایش مسجد عضو شوند و آثار هنری خود را در مناسبت‌های ‏مذهبی اجرا کنند مثلاً اجرای نمایش کوتاه با موضوعات اخلاقی یا سروده های گروهی ‏در اعیاد و مراسم. همچنین نمایشگاه هنر اسلامی (عکس، خطاطی، گرافیک دینی) در ‏فضای مسجد برگزار می‌شود تا هم جنبه فرهنگی هنری تقویت شود و هم جوانان ‏هنرمند مسجد به دیگران معرفی شوند. این فعالیت ها فضای شاداب و ایجاد در مسجد ‏ایجاد می کند که برای نسل جوان جذاب است.

‏4.‏         مسابقات فرهنگی-ورزشی مسجد ‏ : برگزاری مسابقات متنوع از روش های مشارکت ‏جوانان به مسجد است در این طرح، مسجد یک سری مسابقات دوره‌ای ترتیب می‌دهد ‏که برخی از جنبه‌های فرهنگی-معنوی و برخی تفریحی-ورزشی را دارند. مثلاً مسابقه ‏دانش دینی (احکام، حدیث) با شیوه‌های نوین و سرگرمی برگزار می‌شودو در ‏کنار مسابقات ورزشی مانند دویدن، دوچرخه سواری یا فوتبال بین تیم‌های مسجد برگزار ‏می‌شود. همچنین مسابقه‌هایی در زمینه هنر (خوشنویسی، نقاشی با مضامین مذهبی) ‏می‌تواند انجام شود برگزیدگان هر بخش جوایز ساده‌ای (مانند لوح تقدیر یا هدیه‌های ‏کوچک) دریافت می‌کنند. این رقابت‌ها حس هیجان و مشارکت را در جوانان برمی‌انگیزد ‏و آنها را به محیط مسجد پیوند می‌دهد.

‏5.‏         اردوهای تفریحی و زیارتی ‏: در این طرح، کانون مسجد جوانان اردوهایی ترتیب می‌دهد ‏که ترکیبی از تفریح سالم و زیارت یا معنویت است برای مثال، کوهنوردی ‏دسته‌جمعی یا طبیعت‌گردی یک‌روزه همراه با اقامه نماز جماعت در دل طبیعت. یا ‏بازدید از اماکن زیارتی نزدیک (مانند امامزاده‌ها) همراه با برنامه‌های سرگرم‌کننده در ‏طول مسیر. می‌توان اردوهای علمی و سیاحتی (مثلاً بازدید از موزه یا مکانی تاریخی) ‏را نیز در برنامه گنجاند این اردوها با کمک خیرین یا مشارکت حداقلی شرکت‌های ‏تامین‌شده است نتیجه این اردوها ایجاد رفاقت بین جوانان مسجد، تقویت هویت دینی ‏در دل تفریح و خاطره‌سازی مثبت از مسجد خواهد بود.

‏6.‏         پاتوق کتاب و اندیشه ‏: ایجاد یک باشگاه کتابخوانی و گفتمان در مسجد، نسل جوان اهل ‏فکر را جذب می‌کند. در این طرح، کتابخانه مسجد تقویت می‌شود و کتاب‌های مناسب ‏جوانان (رومان‌های آموزنده، زندگی‌نامه الگوهای دینی، کتاب‌های توسعه فردی با ‏دیدگاه اخلاقی و ...) در محل قرار می‌گیرندهر ماه یک کتاب به عنوان کتاب منتخب ‏معرفی و در مسجد نشست نقد و گفت‌وگو پیرامون آن برگزار می‌شود. همچنین ‏مسابقات کتابخوانی و قصه‌نویسی با الهام از مفاهیم دینی برگزار می‌شود مثلاً جوانان ‏خلاصه کتاب یا داستان کوتاه خود را ارائه دهندگان و برترین ها تقدیر می کنند. این ‏باشگاه به مسجد کارکرد فرهنگی-آموزشی می‌بخشد و فضای گفتگو درباره مفاهیم در ‏محیطی صمیمی را فراهم می‌کند.

‏7.‏         کافه گفت‌وگوی مسجد ‏ چای‌خانه ‏ . محیط مسجد می‌تواند گوشه‌ای دنج برای این ‏گردهمایی تدارک ببیند (مثلاً فرش یا میز و صندلی در شبستان یا حیاط مسجد). هر ‏جلسه یک موضوع جذاب (مانند مسائل اجتماعی، سبک زندگی، چالش‌های اعتقادی ‏نسل جوان) مطرح می‌شود و با حضور یک کارشناس جوان یا روحانی خوش‌فکر به شکل ‏پرسش و پاسخ پیش می‌رود. فضای غیررسمی و دوستانه این کافه گفتگو، استرس ‏محیط را ندارد و نسل جوان احساس راحتی می‌کند که نظراتش را بیان کند. چنین ‏برنامه‌ای به مسجد چهره‌های پویا و مردم‌دار می‌دهد و ارتباط فکری نسل‌ها را می‌کند.

‏8.‏         سینما مسجد ‏ : در این طرح، مسجد به صورت دوره‌ای اکران فیلم یا مستند دارد. ‏فیلم‌هایی با مضامین اخلاقی، تاریخی یا انگیزشی که مناسب فضای مذهبی هستند و ‏در سالن اجتماعات یا شبستان مسجد با ویدئو پروژه نمایش داده می‌شوند پس از ‏نمایش، یک جلسه گفتگو و تحلیل فیلم با حضور جوانان می‌شود تا پیام‌ها و نکات آن را ‏بررسی کنند. به عنوان نمونه، نمایش فیلمی درباره یک قهرمان مسلمان یا یک چالش ‏اجتماعی و سپس بحث آزاد پیرامون آن. رعایت موازین اسلامی در انتخاب فیلم‌ها ‏ضروری است، اما تنوع موضوعی و جذابیت سینمایی حفظ می شود. این برنامه هم ‏جنبه هنری-تفریحی دارد، هم به آگاهی‌بخشی اجتماعی و دینی کمک می‌کند و باعث ‏می‌شود مسجد قدمی فراتر در فرهنگ‌سازی بردارد.

‏9.‏         باشگاه مهارت‌های زندگی ‏: نسل جوان نیازمند فراگیری مهارت‌های عملی زندگی در کنار ‏رشد معنوی است. مسجد می‌تواند با افراد متخصص محلی، کارگاه‌های آموزشی ‏کاربردی اجرا کند. برای مثال کارگاه‌های مهارت‌های ارتباطی، مدیریت استرس، آموزش ‏زبان انگلیسی، کامپیوتر یا حتی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای ساده در محل مسجد. مربیان ‏خبر (ترجیحاً جوانان متعهد) دعوت می‌شوند تا در فضای این آموزش‌ها با چاشنی ‏مفاهیم اخلاقی ارائه‌دهنده مسجد. به طور مثال، کلاس آموزش کامپیوتر که با ذکر ‏نمونه ای از استفاده صحیح از فضای مجازی و رعایت اخلاق در اینترنت همراه است. یا ‏آموزش فن بیان و سخنوری همراه با یادآوری مسئولیت زبان از دیدگاه دین. این تلفیق ‏آموزش دینی و دنیوی، مسجد را به پایگاهی مفید برای زندگی روزمره جوانان بدل می ‏کند و نشان می دهد دین و زندگی جدایی ناپذیرند.

‏10.‏       گروه ورزش و سلامت مسجد ‏: تشکیل گروه‌های ورزشکار وابسته به مسجد برای ترغیب ‏جوانان ورزش‌دوست. مسجد می‌تواند یا مثلاً یک تیم فوتسال والیبال از نمازگزاران جوان ‏تشکیل دهد و با تیم مساجد دیگر مسابقه دوستانه ترتیب دهد. همچنین برنامه پیاده‌روی ‏یا دوچرخه‌سواری دسته‌جمعی هفتگی از مسجد به سمت پارک یا زیارتگاه نزدیک تنظیم ‏شودقبل از شروع ورزش یا بعد از پایان، امام چند دقیقه‌ای درباره سلامت جسم در کنار ‏سلامت روح سخن بگویید و دعای کوتاهی خوانده شود. حتی می‌توان وسایل ورزشی ‏ساده (مانند میز پینگ‌پنگ یا حلقه بسکتبال) در حیاط مسجد نصب کرد تا جوانان بین ‏وقت‌ها بازی کنند. این طرح با نشاط‌بخشی جسمی ، روحیه جوانان را شاداب کرده و ‏پیوندشان را با مسجد می‌سازد.

‏11.‏       هیئت امنای جوانان (مشارکت در مدیریت) ‏ : یکی از بهترین راه‌ها برای جذب نسل ‏جدید، سپردن مسئولیت و نقش تصمیم‌گیری به خود آنهاست در این طرح، مسجد ‏‏(هیئت امنا، امام جماعت) بخشی از برنامه‌ریزی‌ها را به یک کارگروه جوانان می‌سپارد. ‏چند نوجوان و جوان فعال عضو این کارگروه می‌شوند و درباره موضوعاتی مانند ‏برنامه‌های فرهنگی، نحوه خرج بودجه فرهنگی، زیباسازی مسجد و ... ایده‌پردازی و ‏تصمیم‌گیری می‌شوند. آن‌ها می‌توانند نشست‌های همفکری برگزار کنند و نظرات ‏هم‌سالان خود را جمع‌آوری کرده و به مدیریت مسجد ارائه دهند. وقتی جوانان می‌بینند ‏که در مسجد  می‌شوند، احساس می‌کنند چند برابر می‌شودو دیگر مسجد را صرفاً یک ‏محل تحمیل مقررات بزرگ‌ترها نمی‌بینند. این مشارکت، نسل جوان را مسئولیت پذیر و ‏به مسجد وفادار بار می‌آورد.

‏12.‏       جشن‌های مناسبتی خلاق ‏: مساجد غالباً در ایام عزاداری فعالند، اما جشن‌های شاد ‏مذهبی می‌توانند نشاط نسل جوان را انجام دهند این طرح شامل اجرای برنامه های ‏ویژه در اعیاد و مناسبت های مذهبی با ابتکارهای تازه است. برای نمونه، در ‏نیمه‌شعبان (میلاد امام زمان عج) یک  در مسجد برگزار می‌شود: تزیین شاد فضای، ‏اجرای تئاتر یا دکلمه مسجد توسط نوجوانان، برگزاری مسابقه اطلاعات مهدوی، پخش ‏کلیپ‌های کوتاه توسط خود جوانان. یا در عید غدیر، مسابقه ‏ توسط گروه‌های نوجوان ‏برگزار می‌شود که طی آن با مربی یک نمایش کوتاه ترتیب می‌دهند. حتی مناسبت‌های ‏ملی با ارزش‌های دینی (مثل دهه فجر انقلاب) می‌تواند به شکل نمایشگاه عکس، ‏خاطره‌گویی پدربزرگ‌ها برای جوانان در مسجد، و موسیقی سرودهای انقلابی اجرا شود. ‏این جشن‌ها مسجد را به فضای پرنشاط و خاطره‌انگیز برای جوانان بدل می‌کند.

‏13.‏       پویشهای خدماترسانی اجتماعی ‏ : طرحی برای جذب آن دسته از جوانانی که انگیزه ‏های اجتماعی و خیرخواهانه دارند. مسجد می‌های جهاد پایگاه راه‌اندازی پویش‌ها و ‏گروه‌های کوچک کوچک باشد. به عنوان مثال، گروه خیریه جوانان مسجد را تشکیل ‏می‌دهند که در مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان برای کمک به نیازمندان محل اقدام ‏می‌کنند (تهیه بسته‌های آرزو، افطاری ساده برای خانوارهای مستمند و جز آن). یا ‏پویش ‏ که در آن مسجد نوجوانان در یک روز با همکاری شهرداری، شهرزدایی و ناظر ‏پارک‌ها و خیابان‌های اطراف انجام می‌دهند. همچنین سر زدن دسته‌جمعی به آسایشگاه ‏سالمندان یا گلزار شهدای محل در برنامه گنجانده می‌شود. این فعالیت‌ها اثر ‏اجتماعی و مفید بودن را در جوانان بیدار می‌کند و مسجد را به عنوان کانون خدمت به ‏مردم در ذهنشان ثبت می‌کند.

‏14.‏       جلسات پرسش و پاسخ بی‌تکلف ‏: بسیاری از پرسش‌ها و دین چالش‌های فکری ‏درباره‌شان و جامعه ممکن است در فضای رسمی جرأت بیانش را نداشته باشند. این ‏طرح یک تریبون آزاد با حضور یک روحانی یا کارشناس جوان و خوشفکر است که بدون ‏قضاوت و با روی باز به پرسش های جوانان پاسخ می دهدمحیط جلسه صمیمی و ‏راحت در نظر گرفته می‌شود (نشستن روی زمین در حلقه‌های گفتگو یا حتی بعد از ‏صرف یک غذای ساده). موضوع می‌تواند هر چیزی باشد: از چرایی برخی احکام تا ‏مسائل روز مانند دین و فناوری یا دغدغه‌های شخصی جوانان. مهم این است که گوش ‏شنوایی در مسجد بیابند و پاسخ‌ها مستدل اما قابل فهم و محترم ارائه شود. ‏

‏15.‏       فضاسازی و زیباسازی جوان‌پسند ‏ : گاهی جذابیت یک محیط به دکور و فضاسازی آن ‏نیز وابسته است. این طرح با هزینه کم به دنبال ایجاد تغییرات کوچک اما در فضای ‏مسجد است تا دلپذیرتر و جوان‌پسندتر شود. مثلاً نصب پوسترها و تابلوهای گرافیکی با ‏مضامین معنوی و سبک جدید در شبستان، ایجاد نورپردازی ملایم و زیبا برای جلسات ‏شبانه جوانان، خوشبو نگه داشتن همیشگی شبستان با عود یا گلاب، تجهیز گوشه‌ای از ‏مسجد به فرش و بالش‌های رنگی برای نشستن گروه‌های گفتگو. همچنین نظافت مداوم ‏سرویس‌خانه‌ها و وضوها و تهیه امکانات بهداشتی مناسب است که نشان دهد ‏به آسایش و شأن جوانان توجه می‌شود. حتی می‌توان یک دیوار مسجد را به تابلوی ‏اعلانات و نمایش چهره‌های جوانان (عکس‌هایی از اردوها، گزارش برنامه‌ها، نقاشی یا ‏دلنوشته‌های اعضای نوجوان) اختصاص داد تا حس مالکیت پیدا کنند. این تغییرات ‏ظاهری پیام غیرمستقیمی دارد: مسجد خانه‌ای خود شماست و به سلیقه و ‏راحتی‌تان می‌دهد.

‏16.‏       اردوی علمی-مسجدی (طرح مسجد کاوشگر) ‏: در این برنامه، حوزه علمیه جوانان را ‏فراهم می‌کند، همزمان با تقویت ایمان. به این صورت که جلسات آموزشی و علمی ‏جذاب در مسجد برگزار می‌شود و سپس بازدیدهای علمی مرتبط ترتیب داده می‌شود. ‏برای مثال، دوره آموزشی نجوم در مسجد برگزار می شود (شامل آشنایی با آیات قرآن ‏درباره ستارگان) و در پایان دوره، یک شب  بیرون شهر با تلسکوپ برگزار می شود. یا ‏دوره آشنایی با محیط زیست از منظر تعالیم دینی، و سپس یک اردوی کاشت نهال در ‏طبیعت اطراف. این اردوهای علمی-دینی، ذهن کنجکاو جوانان را سیراب کرده و نشان ‏می‌دهد که به پیشرفت علمی آن‌ها کمک می‌کند، در نتیجه پیوند ریشه‌تری شکل ‏می‌گیرد.

‏17.‏       اپلیکیشن و رسانه مسجدی ‏: نسل امروز به فناوری عجین شده و حضور در فضای ‏مجازی بخش بزرگی از زندگی اوست. این طرح با هزینه‌های کم یک اپلیکیشن موبایل یا ‏کانال فضای مجازی برای مسجد راه‌اندازی می‌کند تا جوانان حتی اگر در مسجد وجود ‏ندارند، با آن در ارتباط باشند. در این کانال، برنامه‌های آینده مسجد اعلام می‌شود، ‏کوتاه (حدیث روز، کلیپ سخنرانی کوتاه، چالش معنوی روزانه) منتشر می‌شود و حتی ‏می‌توان سیستم امتیازدهی طرح حضور را به صورت آنلاین پیاده‌سازی کرد که هر کس ‏حضوری یا مجازی در فعالیت‌های شرکتی امتیاز گرفته است. اعضای جوان مسجد ‏می‌توانند چندرسانه‌ای را برای این کانال انجام دهند (ساخت کلیپ از جلسات، پادکست ‏گفت‌وگوهای مسجد و غیره). این حضور آنلاین باعث می‌شود مسجد همگام با زبان ‏نسل دیجیتال حرکت کند و همیشه در ذهن و ذهن جوانان باشد، در نتیجه آن‌ها را بیشتر ‏به سمت وجود کند نیز ترغیب می‌کند.

‏18.‏       طرح «هر نوجوان، یک مسئولیت : در این طرح هر نوجوان مسجد یک وظیفه کوچک ‏اما در مسجد برعهده می‌گیرد این وظیفه می‌تواند یکی از یکی از موارد را تنظیم کند: ‏مسئول کتابخانه، مسئول سیستم صوتی، یکی از مسئولین صف نماز یا پخش مهر و ‏سعده، یک نفر مسئول به‌روز کردن تابلوهای تبلیغاتی، مسئول خوشامدگویی به ‏تازه‌واردها و... حتی برای افراد مهم‌کننده امور فنی، می‌توان نگهداری وسایل برقی یا ‏رایانه‌های مسجد را تعریف کرد با سپردن نقش‌های ملموس به جوانان، آنها مسجد را از ‏خود می‌دانند و برای انجام کارهایشان مرتب به مسجد سر می‌زنند این کار اعتماد به ‏نفس نوجوانان را بالا می‌برد و حس اثرگذاری و تعلق آنها را تقویت می‌کند. امام ‏جماعت و بزرگ‌ترها نقش راهنما و پشتیبان خواهند داشت نه مجریان اصلی، و جوانان ‏عملاً فعالیت‌های اجرایی مسجد می‌شوند.

‏19.‏       محفل انس متفاوت (نور، نوا و نیایش) ‏: برنامه‌های معنوی اما با حال و هوای متفاوت ‏و جذاب برای جوانان. به جای جلسات رسمی و طولانی دعا و قرآن، یک شب در ماه ‏به  اختصاص دارد. مثلاً بعد از نماز مغرب و عشا، با نورپردازی ملایم و پخش پس‌زمینه ‏آرام‌بخش، حلقه ذکری برگزار می‌شود که در آن بین قرائت آیات یا دعاها، فواصل ‏کوتاهی موسیقی بی‌کلام معنوی یا تواشیح توسط گروه سرود مسجد اجرا شود. یا ‏ترتیل قرآن با ترجمه و نمایش متن بر روی پرده انجام می شود تا همه معنی را درک ‏کنند. همچنین می‌توان از رسانه بهره برد؛ مثلاً کلیپ کوتاهی با مضمون اخلاقی-ایمانی ‏پخش شود و بعد از امام جماعت چند کلمه در مورد آن صحبت کند نه اینکه صرفاً ‏خطابه‌محور باشد پذیرایی مختصر چای و شیرینی در انتها، حسن ختم این محفل است. ‏این شیوه برگزاری جلسه معنوی با ایجاد تنوع در روش تبلیغ و استفاده از هنر و فناوری ‏اتفاق‌ها پذیرفته‌اند و جوانان را به شرکت مستمر در برنامه‌های معنوی مسجد ترغیب ‏می‌برند.

‏20.‏       طرح «مسجد، خانه دوم من : آخرین طرح بر ایجاد فضای دائماً زنده و مهمان‌نواز در ‏مسجد دارد. به جای آن مسجد فقط در ساعاتی محدود (نمازهای یومیه یا مناسبت های ‏خاص) باز باشد، یک برنامه کشیک یا نگهبانی داوطلبانه از سوی خود جوانان مسجد ‏برگزار می شود تا در ساعات بیشتری مسجد را باز نگه دارنددر این مواقع، هر کس ‏می‌تواند برای مطالعه، استفاده از کتابخانه، مشاوره گرفتن از امام جماعت یا حتی ‏معاشرت سالم به مسجد مراجعه کند. مثلاً بعدازظهرها مسجد باز باشد؛ چند نوجوان در ‏کتابخانه مطالعه کنند، چند نفر در حیاط گفتگو یا بازی فکری کنند، امام جماعت در اتاق ‏خود حاضر باشند و هر جوانی سوال یا مشکلی داشت نزد او برود. مسجد با روی خوش ‏و آغوش باز از استقبال جوانان، نه با درهای بسته. اینگونه نسل جوان به مسجد به ‏چشم پناهگاه همیشگی و خانه دوم خود نگاه خواهد کرد که در شادی و سختی می‌تواند ‏به آن مراجعه کند. نتیجه، پیوند عاطفی عمیق و مانوسی با مسجد است که حتی با گذر ‏از دوران جوانی نیز تداوم خواهد داشت.

 

جمع‌بندی: هر یک از این طرح‌های خلاقانه با نیازها و علایق نسل جدید طراحی شده و با ‏شرایط مساجد ایران سازگار است. اجرای این برنامه‌ها مستلزم همکاری امامان جماعت، ‏هیئت‌امنا و خود جوانان است تا با کمترین هزینه، مسجد را به مرکزی پویا و جذاب ‏تبدیل کنند. ترکیب‌های فعالیت‌های تفریحی، هنری، آموزشی و معنوی باعث می‌شود ‏نوجوانان و جوانان سرگرم شوند و رشد کنند، به صورت ناخودآگاه به معنویت و جامعه ‏مسجدی گره بخورند. در نهایت، مسجدی که پاسخگوی متفاوت زندگی جوان امروز ‏باشد، می‌توان امیدوار بود که آینده‌ای معنوی‌تر و جامعه‌تر برای جامعه باشد.